Nieuwe OVK-campagne: Blindmeters

Wie berichtjes stuurt achter het stuur rijdt blind. De nieuwe campagne van Ouders van Verongelukte Kinderen berekent hoe lang iemand blind rijdt wanneer hij een berichtje typt.

Sms’n, posten, Whatsappen, …achter het stuur. Alle voorlichtingscampagnes ten spijt blijven we het doen. Omdat we vinden dat ‘even snel een berichtje sturen’ wel kan. Maar bestaat dat wel, ‘even snel een berichtje sturen’? Deze nieuwe campagne van OVK toont zwart op wit aan hoelang je blind rijdt als je sms’t, berichten leest of schrijft achter het stuur. En dat is beangstigend lang.

In een film worden enkele mensen geïnterviewd over hun gsm-gebruik in de wagen. Ze worden gevraagd wat het laatste berichtje was dat ze stuurden in de wagen en worden dan uitgenodigd de door hen ingeschatte afstand van dat berichtje uit te wandelen. Je raadt het al: niemand kon echt inschatten hoelang ze blind ‘reden’ en iedereen was behoorlijk onder de indruk van de werkelijke afstand. Zo ook Maarten Vancoillie en Dorothee Dauwe, presentators bij QMusic, die gevraagd werden aan het experiment deel te nemen.

Maarten: “Het is eigenlijk crazy, ik had niet echt een idee hoeveel meter ik blind rijd bij een klein berichtje. Ik dacht 100 meter ofzo. Maar het is dus veel en veel meer… “

Dorothee: “Klein berichtje, 20 meter dacht ik. Maar het was echt zot hoever het werkelijk was. Gewoon belachelijk.

Op blindmeters.com wordt Google Maps omgebouwd tot een text editor, en word je uitgenodigd om op de wegen in je buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat jouw getypte woorden stretchen tot de exacte afstand die je blind zou rijden. Aarzel niet om de link door te sturen!

De campagne wordt ondersteund met een TV-clip (VTM) en cinemaspot gedurende een tiental dagen.

De campagne kwam tot stand dankzij het winnen van de Medialaan Fairtime award en werd bedacht en geproduceerd door onze trouwe partner communicatiebureau Happiness Brussel.