Campagnes

VeiligOver (2022)

Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar introduceert de organisatie ‘Ouders Van Verongelukte Kinderen’ de campagne ‘VeiligOver’. Een initiatief dat ernaar streeft voetgangers veilig te laten oversteken en dat bovendien iedereen toestaat om ook zélf aan te duiden waar er nood is aan een veilige oversteekplaats, via veiligover.be.

De campagne gaat van start met een confronterend en aangrijpend zebrapad. Een zebrapad dat gemaakt is met de namen van kinderen die overleden door een aanrijding op een onveilige of niet gerespecteerde oversteekplaats.

Het streven naar veilig oversteken, begint uiteraard wel bij het streven naar veilige oversteekplaatsen. Dat is het uitgangspunt van ‘VeiligOver’, een initiatief van Ouders van Verongelukte Kinderen. Via veiligover.be roept de organisatie dan ook iedereen op om in een Street View-webapplicatie heel concreet aan te duiden waar er nood is aan een veilige oversteekplaats en wat precies vandaag die plaats onveilig maakt om over te steken

OVK zal met de verkregen informatie aan de slag gaan.

www.veiligover.be

“Veilig oversteken begint uiteraard bij een veilige oversteekplaats. Maar voor alle duidelijkheid, een veilige oversteekplaats is geen garantie voor een veilige situatie. Veilig oversteken is een verantwoordelijkheid van iedereen: de autobestuurder, uiteraard. Maar ook van de wegbeheerder (is de oversteekplaats goed onderhouden, moet de aanrijsnelheid niet naar omlaag via bijvoorbeeld drempels of verkeerslichten, is de oversteekplaats voldoende verlicht en aangeduid, etc… ?) én natuurlijk ook van de voetganger zelf. Veilige oversteekplaatsen zijn echt een verantwoordelijkheid van iedereen en daarom willen we iedereen ook betrekken in deze campagne. Maar, alles begint bij veilige oversteekplaatsen.”

                                                                                                                               Koen Van Wonterghem

Onze oprechte dank gaat uit naar de ouders van Valentien, Kato, Sofie, Zara, Lorenzo, Jamie, Perrine, Gwendoline, Tao, Sophie.

 

Empty rooms (2021)

Als ouders hun kind verliezen in een verkeersongeval, laten ze de kamer vaak zoals die was op de dag dat hun kind die kamer voor het laatst verliet. Door het onveranderd karakter van de kamer kunnen zij de aanwezigheid van hun kind nog steeds voelen. Nu veel mensen onderweg zullen zijn naar vakantie, zet OVK een aantal van deze kamers op Booking.com als symbolische daad om de link te maken tussen reizen, kamers boeken en voorzichtig rijden.

 

Non-Bob (2021)

Al 25 jaar krijgen verantwoordelijke chauffeurs de eretitel Bob.
Al 25 jaar worden ze bij alcoholcontroles beloond met de bekende Bob-sleutelhanger.
Al 25 jaar blijven Belgen drinken én rijden.

Ouders van Verongelukte Kinderen en Vias vinden dat het tijd is dat ook onverantwoordelijke chauffeurs een sleutelhanger krijgen. Eén die zal blijven hangen, met de naam van een van de vele kinderen die omkwamen door chauffeurs onder invloed. 

Deze beklijvende campagne werd gelanceerd in januari 2021. 

 

Blindmeters: Hoe lang rij jij blind? (2018)

Sms’n, Whatsappen, …achter het stuur. Alle voorlichtingscampagnes ten spijt blijven we het doen. Omdat we vinden dat ‘even snel een berichtje sturen’ wel kan. Maar bestaat dat wel, ‘even snel een berichtje sturen’? Deze nieuwe campagne van OVK toont zwart op wit aan hoelang je blind rijdt als je sms’t, berichten leest of schrijft achter het stuur. En dat is beangstigend lang.

In een film worden enkele mensen geïnterviewd over hun gsm-gebruik in de wagen. Ze worden gevraagd wat het laatste berichtje was dat ze stuurden in de wagen en worden dan uitgenodigd de door hen ingeschatte afstand van dat berichtje uit te wandelen. Je raadt het al: niemand kon echt inschatten hoelang ze blind ‘reden’ en iedereen was behoorlijk onder de indruk van de werkelijke afstand. Zo ook Maarten Vancoillie en Dorothee Dauwe, presentators bij QMusic, die gevraagd werden aan het experiment deel te nemen.

Maarten: “Het is eigenlijk crazy, ik had niet echt een idee hoeveel meter ik blind rijd bij een klein berichtje. Ik dacht 100 meter ofzo. Maar het is dus veel en veel meer… “

Dorothee: “Klein berichtje, 20 meter dacht ik. Maar het was echt zot hoever het werkelijk was. Gewoon belachelijk.

Op blindmeters.com wordt Google Maps omgebouwd tot een text editor, en word je uitgenodigd om op de wegen in je buurt een berichtje te typen. Het speciaal ontwikkeld lettertype is gelinkt aan de snelheidsbeperkingen op die weg, wat betekent dat jouw getypte woorden stretchen tot de exacte afstand die je blind zou rijden. Aarzel niet om de link door te sturen!

De campagne werd ondersteund met een TV-clip (VTM) en cinemaspot.

De campagne kwam tot stand dankzij het winnen van de Medialaan Fairtime award en werd bedacht en geproduceerd door onze trouwe partner communicatiebureau Happiness Brussel.

 

Moederdag - niet voor alle mama's een feestdag (2018)

13 mei was het Moederdag, maar voor sommige mama's is dit geen feestdag. Twee mama's, OVK-leden, getuigen.

 

Radiocampagne tegen overdreven snelheid (2017)

OVK is een van de twee winnaars van de MEDIALAAN Fairtime Award, een creatieve wedstrijd voor sociale en humanitaire organisaties. OVK won deze prijs met een radioscript dat gerealiseerd werd door OVK's trouwe partner Happiness Brussels. De jury vond radio een uitstekend medium voor deze campagne: in de auto wordt de bestuurder immers zo rechtstreeks geconfronteerd met zijn gedrag. Een zeskoppige, professionele jury beloonde de inzending met een radiocampagne op Qmusic en Joe, van 1 tot 8 juni 2017. Twee OVK-leden werkten mee aan de radiospot waarin een schijnbaar positief nieuwsbericht op slag omslaat als een ouder aan het woord komt.

Je kan de spots hier en hier beluisteren.

 

Speedtalk: campagne tegen overdreven snelheid (2017)

OVK maakte, samen met de Federale Wegpolitie en communicatiebureau Happiness Brussels, een pakkende campagnefilm waarin OVK-leden in gesprek gaan met snelheidsovertreders. Hiermee werd de flitsmarathon 2017 van de wegpolitie op een aangrijpende manier op gang getrapt. In Van Gils & Gasten vertelde OVK-lid Viviane Boulanger het verhaal achter de campagne.

 

Campagne: The Safety Jingle (2016)

Radiopresentatoren roepen vaak op hen te bellen, te sms’en of te tweeten. Maar: 80% van de actieve bevolking luistert naar de radio in de wagen. En gsm’en terwijl je rijdt, is een gevaarlijke combinatie: het verdrievoudigt de kans op een ongeval.

Met The Safety Jingle geeft OVK radiopresentatoren een instrument om hun luisteraars er aan te herinneren dat gsm’en achter het stuur gevaarlijk is. Het is een audiofragment dat ze kunnen afspelen net nadat ze luisteraars oproepen om de radio te bellen of te sms’en. De stemmen die je hoort, zijn die van OVK-leden. Ze zeggen: “… Maar alsjeblieft, geen gsm achter het stuur. Leg ‘m in het handschoenenkastje. Een verzoek van ouders van verongelukte kinderen. Zoals wij."
Deze campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking met onze partner, communicatiebureau Happiness Brussels.  

 

Campagne: Forever Young - film en radiospot (2016)

De film toont het levensverhaal van een moeder achter het stuur, met op de achterbank haar zoontje. Eén telefoontje later, zien we de moeder steeds ouder worden. Haar zoontje echter blijft 5 jaar oud. Aan het einde van de film begrijpen we dat haar zoontje gestorven is in een auto-ongeval, op het moment dat ze de telefoon opnam, jaren geleden. Dit alles op de tonen van ‘Forever young’ van Alphaville en met de bekende Vlaamse actrices Lotte en Marijke Pinoy. 
Met deze aangrijpende, bijna rauwe cinema vérité maakte OVK mensen duidelijk dat één klein foutje, dat één beslissing om toch op te nemen, voldoende kan zijn om van een herinnering een levenslang litteken te maken. De film is te zien op YouTube.

 

Getuigenissen Week zonder Vluchtmisdrijf (2016)

OVK werkte mee aan de campagne van het BIVV en Rondpunt: de Week zonder Vluchtmisdrijf (september 2016). OVK-leden Jef en Willy brachten getuigenissen.

 

Wereldherdenkingsdag voor Verkeerslachtoffers (2016)

OVK-leden getuigden op Radio 2 in Plaat Préféré en De Madammen.